Tele2:s svenska verksamhet visade stillastående intäkter under andra kvartalet men resultatet stärktes ändå rejält tack vare kostnadsbesparingar och förenklade processer. Bolaget har nu sagt upp mer än 500 anställda av de 600 till 700 tjänster som ska bort under året.
Tjänsteintäkterna från slutkund i Sverige låg still på 4,3 miljarder kronor, medan underliggande EBITDAaL ökade med 13 procent till 2,1 miljarder kr (1,9 miljarder kr). Den förbättrade marginalen tillskrivs en förenklad organisation, effektivare kostnadsstyrning och bättre prioriteringar.
Organisationens förmåga att snabbt ställa om gör oss trygga nog att höja guidningen för helåret, säger vd Jean Marc Harion.
De svenska konsumentintäkterna minskade med 1 procent, då fortsatt tillväxt inom mobilabonnemang och fast bredband inte kunde väga upp effekterna av Boxers nedläggning av marksänd tv och avveckling av äldre tjänster. Företagsverksamheten växte däremot med 4 procent, bland annat tack vare IoT och större företagskunder.
På konsumentmarknaden ökade antalet mobilabonnemang med 10 000 medan antalet kontantkort minskade med -3 000, under kvartalet. Antalet fasta bredbandskunder minskade med 1 000 medan antalet digital tv-kunder minskade med 7 000.
Neddragningarna i personalstyrkan som påbörjades i våras uppgick per sista juni till drygt 500 heltidstjänster. Målet är att reducera antalet med totalt 600 till 700 innan årets slut.
Tele2 upprepar sin prognos om låg ensiffrig intäktstillväxt i Sverige för helåret, men höjer guidningen för EBITDAaL-tillväxt till strax över 10 procent.