Mitt i semestertiden gör Telia Sverige ett överraskande chefsbyte när Tobias Larsson lämnar posten som chef för B2B-verksamheten. Ny på jobbet från och med måndag blir Fredrik Stenberg, tidigare B2B-chef på konkurrenten Tele2 och en av flera i Telias svenska ledning med bakgrund just därifrån.
Telia meddelar i ett uttalande att Tobias Larsson har valt att gå vidare mot nya möjligheter utanför Telia, utan att ge någon förklaring. Fredrik Stenberg beskrivs i samma uttalande som en ledare med strategisk höjd, affärsmannaskap och operativ kraft, men hans senaste tid som företagsledare väcker frågor.
Efter att ha petats från rollen som B2B-chef på Tele2 i slutet av 2020 har Stenberg enligt Linkedin varit arbetande styrelseordförande i familjeföretaget Tubman. Under perioden 2022 till 2024 har Tubmans omsättning minskat med 73 procent, från 165,7 till 44,8 miljoner kronor. Resultatet har samtidigt rasat från 21,1 till 2,5 miljoner kronor.
Under sin sista tid på Tele2 var dock Stenbergs stora avtryck lanseringen av lågprisvarumärket Penny, som trots massiv marknadsföring bara överlevde ett år.
I och med rekryteringen av Fredrik Stenberg som ny B2B-chef så stärks grupperingen av tidigare Tele2:are, som förmodligen stått varandra hyggligt nära även under tiden där, på Telia Sverige. Sedan tidigare finns ju Anders Olsson, sverigechef, Oscar Karlsson chef för konsumentaffären och Erik Lindström, kundservicechef, samtliga med samtidig bakgrund på Tele2 i den svenska ledningsgruppen.
"Fredrik kommer in med en kombination av strategisk höjd, affärsmannaskap och operativ kraft. Han har en dokumenterad förmåga att driva lönsam tillväxt, leda komplexa förändringar och sätta kund och affär i centrum. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Fredrik och är övertygad om att han blir ett mycket värdefullt tillskott i den svenska ledningsgruppen", säger Anders Olsson, vd Telia Sverige, i ett pressuttalande.
Fredrik Stenberg tillträder tjänsten på Telia på måndag den 28 juli.