Tre har tillsammans med telekombranschen i samarbete med PTS tagit fram en gemensam lösning för att blockera spoofade samtal mellan operatörernas nät.
Operatören har, som övriga i branschen, arbetat med att begränsa spoofing i flera år. I år har Tre stoppat flera miljoner bluffsamtal under första halvåret.
"Kundernas trygghet är vår högsta prioritet. Varje försök till bedrägeri vi stoppar är en potentiellt undviken förlust och ett konkret bevis på att tekniken kan göra skillnad. Vi kommer fortsätta att ligga i framkant genom att kombinera datadrivet skydd, bransch-, och myndighetssamverkan och tydlig kundinformation tills telefonbedrägerier inte längre är lönsamma", säger Anders Högsell, Tre Sveriges chef för Carrier Business & Wholesale.
Operatören fortsätter också att stärka skyddet mot så kallade wangiri-samtal, som innebär att mottagaren får ett kort, ofta internationellt samtal i syfte att lockas att ringa tillbaka, vilket kan leda till ganska höga kostnader.
"Tekniken är viktig, men det är också kundernas vaksamhet. En bank ringer vanligtvis aldrig upp dig och ber dig att logga in med ditt BankID exempelvis. Om du blir det minsta osäker under ett samtal lägg på och ring själv upp via organisationens officiella nummer. Din bank, myndighet eller operatör har alltid förståelse för att du vill dubbelkolla", säger Anders Högsell.