Telenor Norge har överklagat den rekordhöga bot på 50 miljoner NOK som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nkom, utfärdade efter att nödnummer inte kunnat nås vid flera tillfällen hösten 2024. Överklagandet har lämnats in till Justis- og beredskapsdepartementet. Det rapporterar Digi.no.
Telenor beklagar det inträffade men är kritiska till flera av slutsatserna i Nkoms beslut. Enligt bolaget bygger beslutet på en felaktig tolkning av ekomlagen - särskilt kring ansvarsfördelningen mellan operatören och nödmyndigheterna.
"Tjänsterna uppfyller de krav som nödmyndigheterna själva ställt. Nkom ställer nu helt andra och strängare krav", säger Telenor Norges vd Birgitte Engebretsen.
Telenor menar att operatörens ansvar är att möjliggöra nödsamtal, medan det är myndigheternas uppgift att ta emot samtalen. Eftersom myndigheterna använder en IT-baserad växel som inte omfattas av ekomlagen, anser Telenor att Nkom:s kritik till stor del saknar lagstöd.
Bolaget varnar nu för att beslutet skapar osäkerhet kring leverans av samhällskritiska tjänster även utanför nödkommunikationen.