NYHETSARKIVET
15 sep 2025 12:15
Hallon: Svårt att bemöta KO när de ändrar ståndpunkt
Konsumentombudsmannen (KO) stämde i somras Hallon för att operatörens telefonnummer till kundtjänsten inte är tillräckligt synligt på dess hemsida. Hallon bemöter nu stämningen och bestrider KO:s talan.

Operatören menar att stämningen saknar juridisk grund och att KO:s tolkning av marknadsföringslagen och distansavtalslagen strider mot bakomliggande EU-direktiv.

"Vi vill möta våra kunder där de är och ser tydligt hur man uppskattar att kunna få hjälp dygnet runt av vår chattbott. Lagstiftningen borde hänga med i utvecklingen och spegla vårt digitala samhälle. KO tar varken hänsyn till chattbottar eller AI. Det är otydligt, omodernt och gynnar inte konsumenternas intressen", säger David Johansson, cco för Hallon.

Hallon och KO har haft en längre dialog men enligt operatören så ändrade myndigheten sin rättsliga utgångspunkt i mars och började hänvisa till marknadsföringslagen i stället för distansavtalslagen. Hallon begärde ett förtydligande av KO men fick inget svar. Myndigheten valde i stället att lämna in en stämningsansökan några månader senare.

"När en myndighet ändrar sin ståndpunkt utan att förklara varför blir det svårt att veta hur man ska bemöta det. Vi välkomnar ett förtydligande kring regelverket och ser fram emot att få detta rättsligt prövat. Hallon är en digital aktör i grunden, och vår modell gör det möjligt att erbjuda både hög tillgänglighet och konkurrenskraftiga priser", säger Johansson.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108