Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har beslutat att en reklamfilm från Telenor Sverige strider mot god marknadssed, efter en anmälan om att budskapet var vilseledande. Beslutet offentliggjordes den 17 september 2025.
I reklamen syns texten "Skaffa Telenor Familj. Ju fler ni är desto billigare blir det" tillsammans med en scen där en familj diskuterar att införa fler personer i abonnemanget.
Anmälaren menade att påståendet var missvisande, eftersom varje extra användare i verkligheten kostar 199 kr, och alltså inte sänker den totala kostnaden för abonnemanget. Telenor försvarade reklamen med att budskapet syftar till att visa att kostnaden per användare blir lägre än att teckna separata abonnemang, och att detaljerad information alltid funnits tillgänglig på hemsidan.
RON konstaterar dock att påståendet kan uppfattas på flera sätt och bedömer att det var oklart för konsumenten, därför fälls reklamen enligt artikel 5 i ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.