Det svenska bolaget Njuice, som står bakom nyhetstjänsten Squid, rapporterar i sin årsredovisning för 2024 att antalet dagliga användare under året vuxit från 8 till 12 miljoner, en ökning med 50 procent på ett år.
Squid är både en nyhetsapp och en teknisk plattform som integreras i Androidmobiler genom samarbeten med mobiltelefontillverkare. Vid årsskiftet användes Squid Newsfeed av fem av världens sju största Androidtillverkare, enligt bolaget. Samtal pågick vid den tidpunkten med ytterligare två.
Squid används i över 60 länder och starkast fotfäste i Latinamerika, Asien och Afrika. Intäktsmodellen bygger på annonsering, ofta i nära anslutning till redaktionellt innehåll från partnersajter.
"Vår vision är att vara en ledande leverantör av nyheter i mer än hälften av världens Androidmobiler", skriver bolaget i årsredovisningen.
Vd för Njuice är Johan Othelius, som var marknadsdirektör för Tre åren 2005-2007. Han har även varit vd för Mobileposition, marknadsdirektör för Openwave och marknads- och säljdirektör på DN.