Den danska staten hävdar att TDC med öppna ögon förlängde sitt avtal med Huawei trots kända säkerhetsrisker. Det framkom när statens advokater lade fram sina slutargument i den pågående rättsprocessen i Østre Landsret, rapporterar ITWatch.
Tvisten gäller myndigheternas beslut 2023 att kräva att TDC ska ta bort all Huawei-utrustning ur bolagets centrala transportnät. Operatören kräver omkring 195 miljoner DKK i ersättning och menar att beslutet var olagligt.
Enligt staten valde TDC dock att förlänga sitt leverantörsavtal med Huawei 2020 trots att bolaget redan då var föremål för säkerhetsdebatt och misstankar om spionage i samband med en budprocess kring Danmarks 5G-nät.
Utbytet av Huawei-utrustningen i transportnätet pågår fortfarande och ska vara slutfört före utgången av 2026.