Post- och telestyrelsen (PTS) beslutar att Telia ska betala 100 000 kr i sanktionsavgift efter att bolaget dröjt med att rapportera en integritetsincident.
Incidenten inträffade i januari förra året och rörde att en kunds namn och adress obehörigen röjdes. Telia rapporterade händelsen först i början av april.
PTS konstaterar att rapporteringen skedde för sent, men väger in att bolaget senare anmälde incidenten, samarbetat i utredningen och vidtagit åtgärder för att förbättra sina rutiner.
"PTS har även fäst vikt vid att Telia underrättade PTS när bolaget insåg att incidenten var rapporteringspliktig, trots att tidsfristen gått ut. En högre sanktionsavgift hade varit aktuell vid en utebliven rapportering", skriver PTS.