NYHETSARKIVET
16 apr 2026 12:16
Säkerhetsbrist hos Telia Norge gjorde kunder spårbara i flera år
En konfigurationsändring som Telia Norge genomförde 2023 skapade ett säkerhetshål som gjorde det möjligt att spåra mobilanvändares position via enkla uppringningar – ett problem som existerade i drygt två år innan det åtgärdades. Det rapporterar norska Digi och NTB.

Bristen innebar att information som skickades till en mobiltelefon vid ett inkommande samtal avslöjade vilka basstationer mottagaren var ansluten till. I tätorter räckte det för att uppskatta en användares position med 100-200 meters noggrannhet. Felet upptäcktes av säkerhetsforskaren Harrison Sand vid IT-säkerhetsföretaget Mnemonic den 20 mars, NRK informerade Telia den 13 april och bristen åtgärdades natten till tisdagen den 15 april.

Undersökningar visade att det bland annat var möjligt att spåra toppolitiker samt anställda vid Norges nationella säkerhetsmyndighet (NSM), telekommyndigheten Nkom och Datatilsynet. Tom Røseth, lärare i underrättelsetjänst vid Försvarshögskolan, kallar det ett allvarligt säkerhetsintrång - "särskilt med tanke på kriget i Ukraina". Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) säger att norska medborgare ska kunna lita på att deras personuppgifter hanteras korrekt.

Nkom öppnar nu tillsyn mot Telia. "Vi ser mycket allvarligt på saken. Vi varslar därför tillsyn mot bolaget för att förstå vad som hänt och hur man ska arbeta för att hindra att liknande händelser inträffar igen", säger Nkoms direktör John-Eivind Velure. Telia Norge beklagar händelsen och bekräftar att problemet nu är åtgärdat.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108