I förra veckan enades de nordiska konsumentombudsmännen om att en bindningstid på max sex månader för telekomtjänster är eftersträvansvärt. I dag har man redan sex månader som längsta avtalstid i Danmark, medan Norge har ett år och Sverige två år.
Från Konsumentverket har vi tidigare framfört att den maximala bindningstiden för elektroniska kommunikationstjänster bör minskas till ett år eller mindre. Men i dag är jag beredd att gå ett steg längre. Sex månader. Längre än så ska man inte behöva bli uppbunden, säger Gunnar Larsson, i en presskommentar från i förra veckan.
I Norden är det i dag tre operatörer som dominerar marknaden. Det borde inte medföra några problem för dessa bolag att införa sexmånadersregeln i samtliga nordiska länder eftersom det uppenbarligen fungerar i Danmark.
Men nu får konsumentombudsmännen motstånd från den danska telekomanalytikern John Strand.
Jag tycker att det är djupt oseriöst att man kan komma med så klara besked utan att undersöka vilka som vinner på den här modellen, utan att se på vilka kunder som hamnar i kläm och utan att man har genomfört en oberoende undersökning. Man borde anmäla Forbrugerombudet till Forbrugerombudet för vilseledande av allmänheten, säger John Strand i en kommentar.