Antalet konsumentklagomål till Post- och telestyrelsen ökade kraftigt under mars månad i år, jämfört med motsvarande period förra året. Främst är det antalet klagomål på abonnemang, avtalsvillkor, nummerportabilitet och teknikskiftet har ökat i år. Kategorin Mobilt bredband har minskat kraftigt i klagomål, från nio till två.
Här är en sammanställning av antalet konsumentklagomål under mars månad i år, mars 2011 inom parentes:
Abonnemang: 34 (26)
Abonnentförteckning: 0 (2)
ADSL: 3 (5)
Avtalsvillkor: 14 (8)
Driftsavbrott: 11 (10)
Fibernät: 2 (3)
Förval: 0 (0)
Kundtjänst: 3 (3)
Marknadsföring och spam: 24 (20)
Mobilt bredband: 2 (9)
Nummerportabilitet: 8 (1)
Räkning: 8 (8)
Samtalsspärr: 0 (1)
Teknikskiftet 10 (0)
Telefonkort 1 (0)
Tystnadsplikt: 0 (0)
Övrigt: 15 (12)
SUMMA: 135 (108)