Det mesta tyder på att 3 och Tele2:s mobilpriskrig under mars och början av april främst blev en pungspark mot den befintliga kundbasen. Detta trots omfattande annonsering och stor mediauppmärksamhet kring priskriget.
I slutet av mars presenterade Hutchison siffror som visade att 3 i Sverige och Danmark bara hade en tillväxt som låg på 23 000 abonnemang mer än motsvarande period förra året (68 000 jämfört med 45 000, visserligen med någon dag kvar på kvartalet när det gäller årets siffror). Detta trots att man priskrigat både i Danmark och Sverige.
Inför Tele2:s rapport på torsdag har Handelsbanken, enligt Dow Jones Newswires, presenterat ett estimat på att Tele2 har signat 65 000 kunder på sitt 345 kr-erbjudande. De flesta befintliga kunder, något som kommer att slå hårt mot bolagets ebitda-marginal.
Ytterligare fakta som talar mot en stor succé för de två kombatanterna är att det totala antalet mobilnummerporteringar bara ökade med 20 000 under mars månad i år, jämfört med motsvarande period förra året.
Alltså talar det mesta för att 3 och Tele2 kommer att vara de ekonomiska förlorarna på priskriget medan Telia och Telenor, som har suttit still i båten är de som har klarat sig bäst ekonomiskt.
När det gäller facit på hur hårt priskriget har slagit mot 3 så får vi vänta ända in i juli månad. Detta eftersom bolaget har en månads eftersläpning på redovisningen av ekonomiska tal, så när Investor i nästa vecka presenterar 3:s kvartalssiffror så avser de ekonomiska siffrorna perioden december-februari.