Partnerskap och konvergens är de två stora trenderna inom telekombranchen just nu. Det hävdar konsultbolaget Greenwich Consultants som i dag presenterade sin rapport The Meridian för ett antal näringslivsjournalister.
Enligt Greenwich har teleoperatörerna varit så fokuserade på att hänga med i priskrig den senaste tiden att det nu krävs effektiva partnerskap för att de ska kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden.
- En stor anledning till att det är så få partnerskap inom telekombranschen är att operatörerna är för giriga och inte kan se sin vinst på lång sikt. Google förde förhandlingar om samarbete med Vodafone under lång tid, innan de havererade och Google bestämde sig för att satsa på sitt användargränssnitt Android, som presenterades i går. Anledningen till att det inte blev något samarbete med Vodafone var att operatören var för girig, sade Paul Moonga, vd för Greenwich Consultants i Sverige, vid pressträffen.
Operatören 3 pekades dock ut som ett gott exempel på ett bolag som kommit långt både när det gäller partnerskap och konvergens mot mediaområdet.
Samarbetet med Skype och satsningarna på musiktjänster och mobil-tv är goda exempel på hur operatören har lyckats. Men för att marknaden verkligen ska lossna så måste även de stora operatörerna ge sig in i leken på allvar, anser Greenwich.