NYHETSARKIVET
29 maj 2012 12:27
Com Hem tappar bredbandskunder för första gången någonsin
Under det första kvartalet i år minskade Com Hem för första gången någonsin sin kundstock inom bredband. Det framgår av den rapport som bolaget presenterade i dag.

Faktum är att Com Hem under det första kvartalet i år har förlorat kunder inom samtliga sina kundsegment. När det gäller telekomtjänsterna så förklaras kundtappet främst genom förlusten av ett stort fastighetskontrakt. Antalet bredbandskunder minskade under kvartalet med 800 abonnenter, medan telefonikunderna minskade med 6 600 abonnenter. Antalet TV-kunder minskade med 14 800 och triple play-kunderna med 6 500 abonnenter, jämfört med Q4 2011.

– En stor fastighetskund med drygt 20 000 kunder kopplades bort från vårt nät vid årsskiftet och därmed försvann ett antal kunder. Därtill gjorde vi prishöjningar inom TV, som innebar att många kunder valde att säga upp sina abonnemang när man inte ville acceptera dessa prishöjningar, säger Tomas Franzén, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.

Enligt Tomas Franzén har Com Hem dock en underliggande tillväxt när det gäller telekomkunderna.

TN: Är du nöjd med utvecklingen under kvartalet i stort?

– Nöjd är man aldrig, men givet marknadssituationen där telekombolagen har ökat sin marknadsföring med 20 procent under kvartalet, så får jag vara nöjd. Det är en intensiv konkurrens på marknaden just nu, säger Tomas Franzén till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108