Mobilannonsering adderar ny räckvidd på egen hand. Det visar en undersökning om mobilens roll i mediemixen och dess effekter, som Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring har tagit fram tillsammans med Schibsted och mediebyrån Maxus.
En av upptäckterna i undersökningen är att en van smartphoneanvändares mediedygn är 44 minuter längre än genomsnittssvenskens.
Mobilmarknadsföring är något som många brinner för men få har kunskap om. Vi vill göra det lättare för medieköpare att addera mobilen till medieplanen. Givet att Sverige är ett av världens smartphone-tätaste länder tyckte vi att det var hög tid att göra en undersökning på den svenska marknaden, säger Patrick Törn, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för mobilmarknadsföring, i en presskommentar och fortsätter:
Vi har jämfört ett kampanjresultat för mobilannonsering med print och webb och har fått fram ett resultat som visar att mobilen definitivt förtjänar sin plats i mediemixen.
Undersökningen har gjorts av TNS SIFO och Inizio bland 1 000 respondenter och är finansierad av Schibsted.