Post och telestyrelsens förslag till samtrafikpris i mobilnäten under det kommande året får ett svalt mottagande från operatörerna. Detta då de inte anser sig få någon klarhet i vad PTS menar med de synnerliga omständigheter som kan göra det möjlig att ta lösa de problem med historiska termineringspriser som har uppstått till följd av fotnotsdomarna.
Den lösning som Göran föreslår är att PTS ska rekommendera 15 öre/min medan operatörerna bakom ryggen på PTS" skall tillämpa 21 öre/min. Denna lösning har Konkurrensverket tidigare sagt nej till eftersom de anser att en sådan lösning står i strid med den allmänna konkurrensrätten. Vad Marby menar med "synnerliga skäl" är för mig dessutom höljt i dunkel. Det finns ingen möjlighet för PTS att ha överseende med att operatörer tillämpar ett högre termineringspris än vad som följer av regleringen, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2, till Telekomnyheterna.
Han får stöd hos alla de operatörer som Telekomnyheterna har talat med.
Vi hade fört diskussioner tillsammans med PTS i nästan ett år och hade en lösning som alla var med på, såväl operatörer som Post- och telestyrelsen. Då helt plötsligt, precis innan myndigheten ska fatta sitt beslut så ändrar man ståndpunkt och kommer med det här förslaget som än så länge inte ger oss någon klarhet, säger Erik Heilborn, vd för TDC Sverige, till Telekomnyheterna.
Även Ola Hanson, chefsjurist på Telenor i Sverige, och Peter Holm, regulatoriskt ansvarig på TeliaSonera, sällar sig till de som undrar vad PTS menar med synnerliga skäl.
Erik Heilborn hoppas dock på en fortsatt diskussion som förhoppningsvis kan leda till en lösning.
Vi stänger inga dörrar utan kommer att fortsätta diskutera en lösning och vi hoppas att även alla andra på marknaden är ansvarstagande och beredda att gemensamt arbeta mot en lösning trots den här kovändningen från PTS. Det handlar om potentiellt enorma belopp så det är viktigt att via alla tar vårt ansvar. Sedan måste jag säga att det är synd att vi i bolagsledningarna måste lägga vår arbetstid på den här typen av frågor istället för att jobba fram bra marknadserbjudanden, säger han.