Post- och telestyrelsen, PTS, fick in ett kraftigt ökat antal konsumentklagomål i maj. Det visar myndighetens statistik. Den största ökningen återfinns på avtalsvillkor samt Marknadsföring och spam där klagomålen uppgick till 41 jämfört med 17 under motsvarande månad förra året. Under kategorin Marknadsföring och spam är det framför allt Telespar som drar upp statistiken. Så här fördelade sig klagomålen till PTS:
Abonnemang: 28 (28)
Abonnentförteckning: 1 (0)
ADSL: 2 (1)
Avlyssning: 0 (0)
Avtalsvillkor: 18 (3)
Driftsavbrott: 11 (11)
Fibernät: 1 (1)
Förval: 0 (0)
Kundtjänst: 4 (5)
Lagring: 0 (0)
Marknadsföring och spam: 23 (14)
Mobilt bredband: 8 (7)
Nummerportabilitet: 3 (3)
Nummerpresentation: 0 (0)
Nummerupplysning: 0 (0)
Räkning: 3 (4)
Samtalsspärr: 1 (0)
Telefonkort: 0 (0)
Teknikskiftet: 6 (7)
Trafikuppgifter: 0 (0)
Tystnadsplikt: 0 (0)
Övrigt: 17 (11)
Totalt: 129 (95)