NYHETSARKIVET
13 jun 2012 12:46
Konsumentverket granskar fulsäljet efter anmälningsstorm mot Telespar
Telespar har den senaste tiden stuckit ut i Post- och telestyrelsen statistik över klagomål (se artikel nedan). Även Konsumentverket har fått in flera anmälningar mot bolaget och har därför inlett en granskning.

– Vi har fått in ett 20-tal anmälningar mot Telespar under det senaste halvåret och har inlett en granskning. Ofta gäller det personer som blir uppringda trots att de är med i NIX-registret, negativ avtalsbildning och bristande information om ångerrätt, säger Anna Lindström, ansvarig handläggare på Konsumentverket, till Telekomnyheterna.

I en skrivelse från Telespar häromdagen uppger bolaget bland annat att de eventuellt har brustit i vissa fall och att det många gånger beror på återförsäljaren av Telespars produkter och tjänster.

Telespar lovar fortsatt uppföljning så att det inte ska hända igen. När det gäller ångerrätt så ska Telespar ha skrivit in mer information i avtalsvillkoren.

Anna Lindström och kollegorna på Konsumentverket har inte hunnit gå igenom Telespars yttrande i detalj och har därför inte kunnat besluta om granskningen ska fortsätta.

Intressant i fallet med Telespar är att en av personerna bakom bolaget, Andreas Karlsson, även ligger hos Marknadsdomstolen i ett mål med ett av systerbolagen som marknadsför tandborstar, rakhyvlar och andra hygienartiklar. Det bolaget blev fällt i tingsrätten, också då på grund av sälj- och marknadsföringsmetoder, men överklagade till Marknadsdomstolen förra året.

Även telekomprofilen Mark Hauschildt, som driver operatören Universal Telecom, finns med på ett hörn i koncernen, som styrelsesuppleant i Telespars moderbolag samt ett av systerbolagen som bedriver telefonförsäljning.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108