I dag har Post- och telestyrelsen presenterat en utredning av effekterna av stormen Dagmar under mellandagarna. Förutom de hårda fakta som myndigheten har tagit fram om hur många som drabbats så är det få nyheter i rapporten.
Konsekvenserna av stormen Dagmar visar hur beroende samhället och enskilda är av elektronisk kommunikation. Detta förhållande aktualiserar frågan om vad som bör vara en grundläggande nivå av driftsäkerhet som operatörerna ska leva upp till. Denna fråga kommer PTS att arbeta vidare med under hösten då arbetet med att ta fram föreskrifter gällande driftsäkerhet inleds, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
I fasta kommunikationsnät drabbades uppskattningsvis 48 000 abonnenter av avbrott som pågick längre än 24 timmar, i huvudsak orsakade av störningar i elförsörjningen. På samma sätt drabbades över 200 000 abonnenter av avbrott i mobila kommunikationsnät. Även här var elavbrott den vanligaste felorsaken. De mest allvarliga samhällskonsekvenser som störningar och avbrott inom elektronisk kommunikation orsakade under stormen Dagmar var avbrottens påverkan på möjligheten att nå nödnumret 112 och trygghetslarm.
Hela rapporten går att ladda hem här: http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2012/Stormen%20Dagmar%20och%20elektronisk%20kommunikation%20-%20Utredning%20av_konsekvenser_och_utvecklingsm%C3%B6jlighetersion.pdf