TeliaSonera har fått bättre ordning på sina bredbandstjänster efter att sverigechefen för bredbandstjänster, Stefan Trampus, fick lämna sin tjänst i början av februari. Det säger Lars Nyberg, vd och koncernchef för TeliaSonera, till Telekomnyheterna i samband med bolagets kvartalsrapport för årets andra kvartal.
Vi har haft mycket fokus på kundtjänsten den senaste tiden och fått upp svarsfrekvensen från 50 procent lösta kundärenden per inkommande samtal, som det var när det var som värst, till 80-85 procent. Vi har jobbat med allt från managementprocesser till bättre utbildning av personalen och inte minst att vi har ökat antalet medarbetare på kundtjänsten, säger Lars Nyberg.
När det gäller fibernät, där Telia för närvarande har pausat sin utrullning, vill Lars Nyberg dock se resultat innan han åter släpper igång satsningen på full fart igen.
Vi har jobbat hårt med fiberutrullningen, men jag vill se att vi har alla processer på plats innan vi drar igång det igen. Det här är ett så viktigt område att till och med vår CFO Per-Arne Blomquist, är involverad i arbetet, säger Lars Nyberg.
Inom affärsområdet för mobiltjänster så erkänner Telia att man kände av pressen från 3s och Tele2s priskrig i mars april.
Det var några veckor då det var tufft på marknaden, men idag tycker jag inte att det är någon större skillnad på marknaden, jämfört med hur det var för ett halvår sedan, i januari, säger Lars Nyberg.
Man kan dock konstatera att Telias churn steg från 15 procent under Q2 2011, till 17 procent det gångna kvartalet. Samtidigt som ebitda-marginalen sjönk till 41,9 procent, jämfört med 45,9 procent.