Telenor Sverige börjar få fart på sin mobilförsäljning. Under årets andra kvartal hade operatören den näst bästa kundtillväxten av de stora operatörerna med en nettotillväxt på 47 000 kunder.
Den mobila omsättningen har under kvartalet ökat till 1 992 miljoner NOK (1 841 MNOK), främst tack vare en stark försäljning av mobiltelefonförsäljning. Mobil arpu sjönk med 7 procent till 213 NOK (235 NOK).
På fastnätssidan tappade Telenor Sverige 8 000 bredbandskunder och 6 000 telefonikunder. Detta gjorde att intäkterna på fastnätssidan sjönk med 9 procent till 607 miljoner NOK (681 MNOK).
Ebitda-marginalen för Telenor Sverige sjönk dock till 23,8% (25,3%) vilket gör dem till den av de stora operatörerna som har sämst ebitda-marginal i Sverige.
Vi gör ett stabilt kvartal under rådande omständigheter och ser en allt starkare efterfrågan på våra attraktiva erbjudanden för mobilt och portabelt bredband. Tyvärr belastas resultatet av engångseffekter till följd av den regulatoriska osäkerheten, säger Lars-Åke Norling, vd Telenor Sverige, i en presskommentar.
Några ekonomiska tal i svenska kr finns inte att tillgå i skrivande stund.