Konsumentverkets granskning av Telespar har avskrivits efter att operatören lovat att bättra sig. Granskningen inleddes tidigare i sommar efter en anmälningsstorm från kunder som kritiserat bolagets avtalsbildning och ångerrätt. Den 20 juli beslöt Konsumentverkat dock att avskriva ärendet.
- Vi eftersträvar ju en frivillig rättelse i första hand, för att ge företagen en chans att ändra sig. Som jag förstår det har Telespar lovat att bättra sig och granskningen har därför avskrivits. Skulle det vara så att klagomål sedan fortsätter att komma in får en ny granskning inledas, säger Hans Lundin presschef på Konsumentverket.
Nya klagomål har dock inkommit gällande Ringett, det nya bolag som övertagit Telespars kunder efter att operatören meddelade om konkurs i somras. Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, är kritisk till Telespar och Ringetts kundhantering och vill höja ett varningens finger.
- Det förekommer problem med mindre operatörer på marknaden som inte agerar korrekt. Mitt råd till kunderna är att hålla inne med betalningen till bolagen om de inte anser att det finns ett giltigt avtal. Skicka tillbaka fakturan, se till att ha skriftliga bevis och välj en annan operatör, säger Mattias Grafström.