Efter vårens priskrig mellan Tele2 och 3 på mobilmarknaden är det nu åter dags för en offensiv prispress på mobilabonnemang.
I dag kliver Tele2:s kontantkortsverksamhet Comviq in på abonnemangsmarknaden i och med lanseringen av sitt nya abonnemang Comviq Fastpris för 245 kr per månad. Enligt operatören själv så är abonnemanget det billigaste i Sverige och är dessutom paketerat med data i 4G-nätet.
Vi ser den här lanseringen som ett naturligt steg då kontantkortsmarknaden i Sverige krymper samtidigt som efterfrågan på abonnemang ökar till följd av smartphone-explosionen, säger Magnus Larsson, affärsområdeschef för Comviq på Tele2, till Telekomnyheterna.
TN: Hur ska ni differentiera Comviqs abonnemang jämfört med Tele2:s?
Det ska vi främst göra genom att erbjuda det absolut billigaste och enklaste erbjudandet på marknaden. Dessutom sker all vår försäljning och kundservice via Internet, säger Magnus Larsson.
TN: Vilka kunder kommer ni främst att rikta er mot. De befintliga kontantkortskunderna för att hämma churnen eller mot nykundsmarknaden?
Båda marknaderna är lika viktiga, men vi kommer inte att jobba aktivt med att få våra kontantkortskunder att byta från kontantkort till abonnemang. När de själva vill byta så vill vi däremot kunna erbjuda dem det bästa alternativet på marknaden. I och med att hela marknaden för kontantkort har minskat så har ju Comviq av naturliga skäl förlorat kunder på att tidigare inte erbjuda abonnemang.
TN: Det abonnemangserbjudande som har lanserats i dag gäller bara till den 30 september. Varför då?
Vi börjar med att köra det här erbjudandet till den sista september, därefter kommer vi att utvärdera pris och paketering på abonnemanget.
Comviq Fastpris kostar 245 kr per månad och då ingår fria samtal, sms och mms. Därtill ingår 1 Gb datatrafik i upp till 80 Mbit/s, det vill säga 4G, därefter sänks hastigheten till 88 kbit/s (edge).