Det går tillväxtmässigt trögt för Phonera just nu. Under årets andra kvartal lyckades bolaget bara öka sin omsättning med 0,4 miljoner kr till 99,9 miljoner kr (99,5 miljoner kr Q2 2011). Samtidigt som bolagets resultat försämras till 15,6 miljoner kr (17,8 miljoner kr) på ebitda-nivå.
Huvudanledningen till det försämrade resultatet och den dåliga tillväxten är att Phonera har haft ett tungt arbete med att vinna tillbaka de kunder som försvann under mitten av förra året.
Detta beror dels på att vi tagit in fler kunder inom Phonera Telefoni och därigenom har högre anskaffningskostnader än föregående år och dels på att vi hade färre fast telefonikunder vid periodens ingång jämfört med 2011. Att vi hade färre kunder beror i huvudsak på den kundminskning som uppstod i Phonera Telefoni under andra och tredje kvartalet 2011. Availos resultat har belastats av aktiverade avskrivningar för det nya datacentret i Sätra och ökade satsningar på försäljningsorganisationen, samtidigt har resultatet påverkats positivt precis som 2011 av en semesterlöneeffekt i den norska verksamheten, skriver Robert Öjfelth, vd för Phonera, i rapporten.
Enligt Öjfelth så har antalet klämdagar under våren dessutom påverkat omsättningen negativt.
Omsättningen har påverkats negativt av fler klämdagar under kvartalet jämfört med 2011 (som har gjort att rörliga intäkter minskat något). Positivt är att försäljningssatsningen även ger fler kunder med fastprisavtal och därmed lägre känslighet för variationen i antal arbetsdagar. Den rörliga trafiken utgör idag cirka 40 % av omsättningen vilket gör att säsongsvariationer ändå påverkar när dessa uppstår, skriver han.