NYHETSARKIVET
28 aug 2012 12:23
Stort kundtapp för Com Hem under andra kvartalet
Com Hem fortsätter att tappa kunder över hela linjen under årets andra kvartal. Det står klart sedan bolaget i dag har presenterat sitt resultat för kvartalet. Trots kundtappet redovisar operatören en omsättningsökning till 1 148 miljoner kr (1 129 miljoner kr Q2 2011) och en resultatförbättring på ebitda-nivå till 541 miljoner kr (531 miljoner kr). För Com Hems ebitda-marginal innebär resultatutvecklingen en liten förbättring till 47,1 procent (47,0 procent).

– Det här kvartalet reflekterar den tuffare marknadssituation som råder nu. Det finns ingen gratis marknadstillväxt att luta sig tillbaks på utan det handlar snarare om en marknad där kunderna churnar mellan operatörerna, säger Tomas Franzén, vd för Com Hem, till Telekomnyheterna.

Jämfört med årets första kvartal tappar Com Hem 5 000 bredbandskunder, 10 000 telefonikunder och 10 000 triple play kunder. Dessutom tappar man 23 000 digital-TV-kunder.

– På telefonisidan så drabbas vi nu av den generella trenden att kunderna flyttar från den fasta telefonin till mobiltelefoni. Tidigare har vi kunnat ta en kundtillväxt genom kunder som byter från pstn till voip, men nu lämnar de även voip för mobiltelefoni. Genom att lansera en app som gör det möjligt för våra telefonikunder att ringa för fasttelefonipris med mobilen när de är inom sitt eget wifi-nät hoppas vi kunna vända denna trend, säger Tomas Franzén.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108