Många klagomål på abonnemang, främst mot Telia, och marknadsföring/spam, främst mot operatören Telephon, gjorde att något fler konsumentklagomål registrerades hos PTS under augusti månad i år, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av aktuell statistik från regulatorn.
Här är antalet klagomål under augusti månad i år, per kategori. Augusti 2011 inom parentes:
Abonnemang: 52 (35)
Abonnentförteckning: 1 (1)
ADSL: 2 (6)
Avlyssning: 0 (1)
Avtalsvillkor: 13 (14)
Driftsavbrott: 15 (22)
Fibernät: 3 (1)
Förval: 0 (0)
Kundtjänst: 4 (8)
Lagring: 0 (0)
Marknadsföring och spam: 47 (17)
Mobilt bredband: 2 (11)
Nummerportabilitet: 4 (3)
Nummerpresentation: 0 (0)
Nummerupplysning: 0 (1)
Räkning: 5 (5)
Samtalsspärr: 0 (1)
Telefonkort: 0 (0)
Teknikskiftet: 10 (14)
Trafikuppgifter: 0 (0)
Tystnadsplikt: 0 (0)
Övrigt: 10 (24)
SUMMA: 168 (164)