Operatörer som erbjuder fast telefoni, som drabbas av TeliaSoneras teknikskifte, måste bli bättre på att informera sina kunder. Det anser Post- och telestyrelsen som har frågat 20 operatörer om deras rutiner kring teknikskiftet.
Post- och telestyrelsen, PTS, har skrivit till 20 operatörer som återförsäljer Telia Soneras fasta telefonabonnemang, och frågat om vilka processer och rutiner operatörerna har för kunder som berörs av det teknikskifte från fast till trådlös teknik som Telia Sonera genomför. Bristande kommunikation med dessa kunder kan i värsta fall leda till att kunden står utan telefoni, utan att ha fått tillräcklig information om alternativa lösningar från sin operatör, skriver PTS.
Enligt myndigheten finns det två huvudsakliga förbättringsåtgärder som en majoritet av operatörerna bör vidta:
Ta fram ett bra och tydligt informationsbrev som är riktat till de berörda kunderna. Innehållet i ett sådant brev måste vara informativt och förmedla vilka alternativ kunden har.
Skapa en tydligare process för uppföljning av en sådan första kontakt med kunderna.