Telenor motiverar sitt fortsatta samarbete med Open Universe med att det finns ett stort behov av en öppen marknad i Sverige för att tillgodose kundernas önskemål.
- Vi tror att på den öppna marknaden och Open Universe är vårt sätt att bidra till den här marknaden, säger Mats Lundquist, chef för bredbands- och TV-tjänster på Telenor.
Under sitt anförande under Telekomnyheternas Terminsstart i dag underströk Mats Lundquist även betydelsen av konkurrens.
- Det måste finnas alternativ till Telia och Com Hem på den svenska marknaden. Telia designar exempelvis en öppen design för just Telia, vilket är ett problem. Grunden ska ju vara valfrihet, säger han.
Kommunikationsoperatörerna ska också ta ett större ansvar menar Mats Lundquist.
- Det ska vara enkelt att vara slutkund i nätet och kommunikationsoperatörerna ska se till att det fungerar i alla led för att nå detta resultat.
Just kunden är utgångspunkten menar han, och det är därifrån strukturen för kommunikationsoperatörerna ska byggas.
- Det är uppenbart att det hittills har varit svårt att vara kund i en öppen modell och eftersom kvaliteten varit ojämn. Och det är viktigt att möta kundernas efterfrågan på avancerade tjänster. Vår ambition med Open Universe är att få alla de viktiga tjänsteleverantörerna och tror oss kunna ta ett helhetsansvar på nationell nivå.