Det var med största sannolikhet ett programvarufel som låg bakom Telias stora teleavbrott som drabbade cirka 400 000 IP-telefonikunder i går. Avbrottet, som startade kl 00.40, varade hela dagen och var helt avhjälpt först vid 21-tiden på kvällen.
Vi började med att ringa in ett par tänkbara problem under gårdagen och lyckades till slut genom en workaround få igång trafiken vid 18.30-tiden och kunde sedan konstatera att allt var okej vid kl 21. Det finns fortfarande en del kunder som måste starta om sin utrustning där hemma för att få igång telefonin, men det hanterar vi som vanliga kundtjänstärenden, där kunden själv får ringa in till oss, säger Hans G Larsson, pressansvarig på Telia, till Telekomnyheterna.
Telia har ännu inte hittat roten till problemet utan arbetar nu vidare med att försöka hitta orsaken och säkra att den här typen av problem inte uppstår igen.
På PTS har man sedan en tid ändrade rutiner när det gäller större teleavbrott, därför kommer myndigheten inte att inleda någon granskning av avbrottet förrän man har fått en incidentrapport från Telia.