Mindre än en vecka efter den förra storkraschen av Telias IP-telefoni ligger hela tjänsten nere igen i dag. Det innebär att Telias samtliga 400 000 privatkunder inom IP-telefoni står utan fast telefon, och någon prognos för när problemet ska vara åtgärdat finns inte.
Efter förra veckans krasch, då kunderna var utan telefon under större delen av onsdagen, så har vi tillsammans med leverantören identifierat den bugg som låg bakom problemen. När denna nu var åtgärdad så skulle vi i dag klockan 04.00 vid ett planerat arbete återgå till normalläge efter förra veckans situation och när vi gjorde det så slutade tjänsten åter att fungera, säger Hans G Larsson, pressansvarig på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
När Telia sedan skulle återgå till den nödlösning som har fungerat sedan i onsdags så fungerade inte den heller.
Vi vet inte varför det inte fungerar nu. Det kan vara samma bugg som har återuppstått eller en ny bugg eller något ytterligare fel som finns parallellt. Därför vet vi inte när problemet kan vara löst, säger han.
TN: Kommer ni att kompensera era IP-telefonikunder på något sätt för de här avbrotten?
Efter det första avbrottet sade vi att vi inte skulle det. När det gäller det här nya avbrottet så har vi börjat diskutera detta internt, men det finns inga beslut, säger Hans G Larsson.