Som Telekomnyheterna rapporterat om har TeliaSoneras IP-telefoni den senaste veckan drabbats av två krascher. Båda gångerna har detta resulterat i att kunder blivit utan fast telefoni under ett antal timmar, medan orsaken eftersökts och rättats till. Nu meddelar Hans G Larsson, pressansvarig på TeliaSonera, att orsaken till den senaste kraschen hittats.
- Vi vet nu att orsaken till gårdagens krasch är densamma som förra onsdagen. Det är en bugg i programvaran, och vi är ganska säkra på att det rör sig om samma bugg vid de två tillfällena, säger han till Telekomnyheterna.
Uppkomsten av buggen har de ännu inte lyckats spåra, och kan därför inte i nuläget förhindra att samma sak händer igen menar han.
- Vi vet inte varför den uppstår, men vi jobbar med att förstå sambanden, säger Hans G Larsson.
Men för att reda ut saker och ting vidtas nu omfattande åtgärder från TeliaSoneras håll.
- Vi inleder nu en djupare utredning, eftersom vi nu är uppe i två krascher och behöver göra en mer omfattande granskning. Vi måste ju lära oss någonting här, för att förhindra att felen upprepas, säger Hans G Larsson.
När utredningen beräknas vara klar, kan han inte i nuläget svara på.
- Normalt tar en utredning runt åtta arbetsdagar, men eftersom den här är större kommer den tidsramen inte att räcka. Om ett par veckor kan vi kanske vara färdiga.