NYHETSARKIVET
11 okt 2012 12:32
Så ska 3 ge kunderna bättre koll på telefonin genom ny app
Att berätta för kunderna exakt hur deras mobila kommunikationsförbrukning ser ut brukar för det mesta vara kontraproduktivt för mobiloperatörerna, eftersom det ger kunden möjlighet att jämföra med andra operatörers priser. Detta skrämmer dock inte 3, som i går lanserade en ny app som på ett detaljerat, men ändå överskådligt sätt ger kunden koll på sin mobilanvändning.

– Genom den här appen kan kunderna se hur och när de använder telefonen och till exempel se topplistor på inkommande och utgående samtal, det vill säga vilka personer kunden har pratat mest och längst med. Vi har dessutom valt att göra det i ett grafiskt gränssnitt som ger en bra överblick, säger Johan Gertell, direktör för digitala kanaler, till Telekomnyheterna.

En effekt som 3 hoppas att den nya appen ska ge – förutom ökad kundnöjdhet – är ett minskat antal samtal till kundtjänst.

Inledningsvis finns appen tillgänglig för både iOS och Android, och så småningom räknar man på 3 med att den ska finnas tillgänglig även för Windows Mobile-användare.

Arbetet med att ta fram appen har skett i ett samarbete mellan 3, Fjord och Jayway.

– En stor del av arbetet har vi själva fått göra då vi har anpassat våra interna system för att de ska funka med appen. Fjord har hjälpt oss med designen ända sedan konceptfasen och så har Jayway stått för själva app-byggandet, säger Johan Gertell.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108