WyWallet har, tillsammans med Seamless, beslutat sig för att överklaga SL:s beslut om att använda Samtrafikens betaltjänster i Stockholms kollektivtrafik med hänvisning till jäv.
- Vi har bett om en omprövning av det beslutet eftersom vi anser att det förelegat en jävsituation, säger Adam Hasslert, pressansvarit på 4T och marknadschef på WyWallet, till Telekomnyheterna.
Anledningen, enligt WyWallet, är att en person som varit insatt i framtagningen av en passande betaltjänst för SL också haft möjlighet att påverka framtagandet av SL-ägda leverantören Samtrafikens alternativ.
- Det är inte korrekt att en konsult som utformat en behovsanalys och frågeställningar åt SL dessutom parallellt varit med vid utformningen av Samtrafikens lösning, säger Adam Hasslert, pressansvarit på 4T och marknadschef på WyWallet, till Telekomnyheterna.
Även frågan om de krav SL ställde på leverantörerna kring upphandlingen ifrågasätts. SL vill att leverantören ska vara beredd att ersätta resenärerna i de fall tjänsten inte fungerar, och därtill finansiera projektet utan garantier om biljettvolym från SL. Detta anser WyWallet, tillsammans med andra aktörer, ha gjort det svårt att bedöma riskpremien i det totala priset.
- Det är anmärkningsvärt och gör det oerhört svårt att uppskatta risk, säger Adam Hasslert.
4T, Klarna och Ericsson avstod i slutändan från att lägga något anbud, och efter att SL-ägda Samtrafiken därmed visat sig som det billigaste alternativet, valdes deras tjänster.
TN: Skulle ni på WyWallet säga att upphandlingen i stort varit upplagd att gynna en specifik leverantör?
- Ja, det är en modell som passar Samtrafikens lösning helt. Och det är tyvärr inte en lösning som gynnar konsumenten.
TN: Vad är WyWallets förhoppningar med överklagan?
- Jag kan inte säga så mycket mer i nuläget. Nu inleds en process och vi får tills vidare invänta ytterligare besked, säger Adam Hasslert.