Under årets tredje kvartal (juni-augusti enligt 3s redovisning) minskade 3s Skandinaviska omsättning med 157 miljoner kr, jämfört med motsvarande period förra året. Anledningen till detta är dock inte vårens priskrig, utan effekterna av den redovisningsförändring som bolaget inledde under det första kvartalet 2011.
Effekterna av förändringen kommer att hänga med i ett par år, det vill säga ända till 2013, och den negativa effekten, som baseras på det avskrivna värdet på de sålda mobiltelefonerna, ökar för varje kvartal som går. Om vi inte ändrat redovisningen 2011 så hade vi redovisat en ökad omsättning, säger Peder Ramel, vd och koncernchef för 3 i Skandinavien, till Telekomnyheterna.
Under det gångna kvartalet är det främst den danska verksamheten som sticker ut, både positivt och negativt. Kundtillväxten i Danmark var under perioden bara 4 000 kunder. En siffra som Peder Ramel håller med om, borde vara åtminstone fem gånger så hög.
Den danska marknaden är väldigt tuff så vi måste fortsätta kriga där, men jag tycker dessutom att priserna har stabiliserats där, säger Peder Ramel.
Anmärkningsvärt är att 3s ebitda-resultat i Danmark, under perioden ökade till 167 miljoner DKK (96 miljoner DKK).
Det beror på att de är duktiga att skära kostnader i Danmark, konstaterar Peder Ramel.
Den svenska verksamheten redovisar en kundtillväxt på 41 000 kunder till 1 512 000 kunder totalt. Anmärkningsvärt här är att 3s arpu minskar till 299 kr (309 kr).
Vi har en prispress i Sverige som främst drivs av TeliaSonera och deras Halebop, säger Peder Ramel.