NYHETSARKIVET
13 dec 2007 14:43
Telias YouTube-utmanare en rejäl flopp
Telias YouTube-utmanare LookAtMe, som lanserades den 8 oktober i år har blivit en rejäl flopp för operatören. Telekomnyheternas granskning av tjänsten visar att mindre än 100 filmer har lagts upp på tjänsten, och att den mest visade filmen bara visats 33 gånger.

När TeliaSonera lanserade tjänsten under pompa och ståt vid en pressträff som handlade om nästa generations mobila Internet talades det stort om hur detta var den första i Norden där upphovsmannen får betalt per visning.

"Med 4,3 miljoner potentiella tittare finns det alltså inte bara berömmelse att se fram emot, utan också pengar att tjäna", skrev TeliaSonera i ett pressmeddelande den 8 oktober i år.

Telekomnyheternas granskning visar dock att den film som visats flest gånger har långt kvar till sin första utbetalning. TeliaSonera betalar nämligen inte ut någon ersättning förrän upphovsmannen, som får 0,20 kr per visning, nått över 150 kr. Det innebär att den mest visade filmen hittills bara dragit in 6,60 kr och därmed har 143,40 kr kvar till utbetalning.

- Det tar alltid tid innan en större mängd konsumenter hittar till tjänster som den här. Under första kvartalet nästa år kommer vi att lansera SurfOpen och då ökar även förutsättningarna för tjänster som den här, säger TeliaSoneras presschef Jan Sjöberg i en kommentar till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108