NYHETSARKIVET
22 okt 2012 12:50
Lågprisvarumärkena dominerar Svenskt Kvalitetsindex
Återigen är det lågprisvarumärkena Halebop och Comviq som dominerar Svenskt Kvalitetsindex mätning av den svenska telekommarknaden. De främsta anledningarna till detta är sannolikt ett lågt pris och att man inte lovar någon särskild kundtjänst.

Det som är extra intressant med detta är att motsatsen till lågprisoperatörer inte finns i dag. De stora operatörerna hävdar att traditionella varumärken är ett premiumvarumärke och motsatsen till lågprisvarumärket, samtidigt som de uppenbarligen inte lyckas leva upp till kundernas förväntan på att leverera en premium-tjänst.

En tjänstedifferentiering är någonting som operatörerna har pratat om i många år, men som ännu inte har blivit någon realitet.

– Min teori är att det är för dyrt att leverera och för svårt att differentiera den typen av abonnemang, säger Bengt Nordström, vd för Northstream, till Telekomnyheterna.

Det mest intressanta i övrigt i årets kvalitetsindex är att Telenors arbete med att förbättra sitt betyg efter flera år av bottenbetyg nu börjar ge ordentligt resultat. Störst är lyftet inom mobiltelefoni på företagsmarknaden, där bolaget går från en jumboplats 2011 till en position som näst bästa operatör, strax efter ett dalande Telia, 2012.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108