Håkan Dahlström, chef för TeliaSoneras affärsområde för mobiltelefoni i Sverige, tror att det är de kvalificerade mobiltelefonerna som gör att allt fler mobilkunder flyttar över från kontantkort till abonnemang.
- Konsumenterna vill gärna ha en telefon med bra kamera och mp3-spelare, och ser man då en attraktiv mobiltelefon så är det enkelt att byta sitt kontantkort mot ett abonnemang, säger Håkan Dahlström till Telekomnyheterna.
Thomas Ekman, ansvarig för Tele2:s privatmarknad i Sverige, tror att den ökade abonnemangsförsäljningen även hänger samman med bolagets ökade marknadsföring.
- Delvis tror jag att det kan ha ett samband med att vi har ökat våra marknadsinsatser. Om vi går tungt i media så värmer det även våra konkurrenter. Vi märker dock en ökad abonnemangsförsäljning både bland kunder som vill ha nya mobiler och bland de som redan har mobil. Det är en av anledningarna till att vi tagit fram abonnemanget Snackis, säger Thomas Ekman till Telekomnyheterna.