I slutet av juni i år planerar Trafikverket att ta beslut kring sina planer på att sälja av sitt IT-bolag Trafikverket ICT. Tanken med försäljningen är att man ska ge köparen nyttjanderätten till ett av Sveriges mest omfattande fibernät samtidigt som verket får in pengar till järnvägsbyggnation.
Trafikverket har förstått att de inte kan sälja sitt fibernät det är alldeles för viktigt för driften av de egna järnvägarna och säkerheten efter dessa. Även Trafikverket vet att en tågkrock med uppemot 100 döda är en dum affär. Därför vill man behålla nätet i egen ägo, men med ett långt nyttjandeavtal.
Frågan är dock vad ett sånt här avtal innebär i praktiken? Har verket funderat på hur deras egna nät ska driftas av en extern part? Kommer Trafikverket eller den där kunden som betalar den nya ägaren fem gånger så mycket för redundanta system att få service först?
Ur ett samhällsperspektiv tycker jag faktiskt att regeringen borde ha tagit tag i Åke Hedéns utredning om en avskiljning av Trafikverket ICT. När jag hörde honom berätta
om slutsatserna första gången på Terminsstart Telekom i januari förra året var jag tveksam till förslaget om att slå ihop de statliga fiberinfrastrukturerna till en verksamhet, som sedan skulle konkurrera på marknaden.
Men frågan är i dagsläget om inte en sån konstellation skulle kunna bli på den svenska fibermarknaden, det som statliga SBAB har varit på bankmarknaden, en aktör som skapar prispress och skakar om de som tar ut för höga priser på fiber i dag.
Dessvärre kan vi konstatera att Hedéns utredning ställdes in i bokhyllan omedelbart som det kom till regeringen och senast jag försökte ställa frågor till honom om den så hade han glömt hela innehållet i utredningen. Eller hade han kanske fått order att glömma allt?
Vid sidan av risken med att sälja ut makten över denna mastodonta fiberinfrastruktur så kan jag tänka mig att personalen är den stora förloraren. Trafikverket ICT är en statlig inrättning. Det innebär att det finns mer än nödvändigt med personal som lunkar fram genom arbetsdagarna. Det är såklart ingenting som en privat arbetsgivare skulle acceptera. Vem som än köper Trafikverket ICT så kommer man att sparka personal så att det står härliga till. På så sätt kommer man också att få upp lönsamheten i bolaget till det som inom telekombranschen kallas sunda nivåer det vill säga marginaler på över 20 procent...
Ur Telekomnyheterna Analys nr 3