Telenor frias av Reklamombudsmannen för den anmälan som inkommit kring operatörens senaste reklamfilm.
En privatperson lämnade nyligen in en anmälan mot Telenor och menade att operatörens senaste reklamfilm är stötande och onödigt sexistisk. Den aktuella reklamfilmen utspelar sig i en hotellfoajé där två par utbyter en dialog med sexuella anspelningar, som visar sig handla om Telenors möjlighet till byte av abonnemang under avtalad bindningstid.
Reklamombudsmannen bedömde ärendet om huruvida reklamfilmen var att anse som stötande eller kränkande, då en kvinna eller man framståt som sexobjekt. RO fann dock att denna reklam inte anses strida mot reglerna, eftersom anspelningen på sex i detta fall saknar samband med de marknadsförda produkterna.
Reklamombudsmannen finner därför inte att reklamfilmen av en genomsnittskonsument sannolikt uppfattas som stötande i reglernas mening, skriver Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman, i bedömningen.