Tele2 hade inte rätt att säga upp avtalet med en kund som förbrukade 113 GB datatrafik med det mobila bredbandsabonnemanget Large, där det inte fanns någon gräns i villkoren för hur mycket datamängd som ingick. Det slår Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fast i ett beslut från den 24 oktober.
Enligt Tele2 var mannens förbrukning 50 gånger högre än den vid tecknande kända genomsnittliga förbrukningen för en konsument. Enligt anmälaren är det de fyra medlemmarna i hans familj som har använt det mobila bredbandet för daglig internetuppkoppling.
NN har ingått ett avtal med Tele2 om mobilt bredband med obegränsad datamängd. Han har förklarat sin höga datamängd med att det är fyra familjemedlemmar som dagligen använder Internet. Att NN har använt en hög datamängd, som förvisso överstiger genomsnittet, kan inte anses utgöra ett osedvanligt användande av abonnemanget varför omedelbar uppsägning på den grunden inte kan anses godtagbar. Vidare har bolaget framhållit att NN:s användande har varit till skada för tredje man. Villkoren säger inget om att datamängden skulle vara grund för sådan skada. Det förefaller troligare att Tele2 har fått problem med kapaciteten och därav inte har kunnat leverera den datamängd till sina kunder som utlovats. Nämnden finner att avtalsvillkoren inte ger stöd för bolagets agerande varför NN:s yrkande ska bifallas, skriver ARN i sitt beslut.
Vill du läsa hela ARN-beslutet så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se, så skickar vid det som en pdf (endast för prenumeranter).