NYHETSARKIVET
19 nov 2012 12:35
Så blåste Telia upp sin kundtillväxt 19 gånger de riktiga talen
Telia har blåst upp sin kundtillväxt på mobilsidan från det egentliga talet på 6 000 kunder till 114 000 kunder, motsvarande 19 gånger ursprungstalet, under det första halvåret i år. Det visar en granskning av siffrorna som Telekomnyheterna har gjort.

Det var i förra veckan, när Post- och telestyrelsen presenterade sina siffror för den svenska telemarknaden som den stora differensen mellan Telias officiellt redovisade siffror från sina kvartalsrapporter och de siffror som de har rapporterat till PTS, uppdagades av Telekomnyheterna.

Operatören försvarar dock sin officiella redovisning med att man där har räknat in M2M-abonnemang och inaktiva abonnemang, något som de andra operatörerna helt uppenbart inte gör.

”Att tillväxten av nya abonnemang skiljer sig mellan vår egen kvartalsrapport och PTS halvårsrapport beror på att det finns olika riktlinjer för hur vi rapporterar abonnemang till de olika rapporterna. I den siffra vi uppgett till PTS ingår inte M2M-abonnemang. Det rör sig om större volymer abonnemang. Sedan rapporterar vi heller inte inaktiva abonnemang, dvs. abonnemang som under perioden inte kopplats upp mot något av våra mobilnät. Det gäller då endast abonnemang där vi inte fakturerar kunden någon form av återkommande avgift”, skriver Telias presstalesman Nicholas Rundbom i en kommentar till den stora differensen.

När Telekomnyheterna har lagt till den kundtillväxt inom M2M, som Telia har redovisad för PTS, det vill säga 47 000 abonnemang så återstår ändå en differens på 61 000 kunder till de officiella siffrorna från Telias rapport. Det vill säga drygt tio gånger den kundtillväxt som PTS redovisar.

– Jag blir väldigt förvånad över de här talen, som vänder upp och ner på den kundstatistik som vi har fått den officiella vägen. Det förklarar också varför Telia är den operatör som har pressat priserna hårdast på marknaden efter halvårsskiftet, säger Nicholas Högberg, sverigechef för 3, till Telekomnyheterna.

Telekomnyheternas genomgång av operatörernas kundtillväxt under det första halvåret i år visar även att PTS statistik har blåst upp Tele2:s nettotillväxt av kunder på mobilmarknaden från de redovisade 37 000 kunderna till 101 000 kunder.

– Vi vet inte exakt vad denna differens beror på, men vi tror att den kan ha att göra med PTS vidare definition av aktiva prepaid-kunder. De räknar kontantkort som har haft inkommande SMS eller samtal under de tre senaste månaderna som aktiva, medan vi själva bara räknar de kontantkort som har haft utgående aktivitet, säger Lars Torstensson, kommunikationsdirektör för Tele2-koncernen, till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108