Telia redovisar 218 000 inaktiva mobilabonnemang som aktiva. Det kan Telekomnyheterna i dag avslöja efter att ha granskat operatörens historiska redovisning av mobilabonnenter. Telekomnyheterna kan även avslöja att siffertricksandet började under det första halvåret 2011, när den riktiga kundtillväxten började sjunka.
I vår granskning har vi jämfört de abonnenttal inklusive M2M-kunder som Telia har redovisat till Post- och telestyrelsen och de tal som operatören själv har redovisat i sina kvartalsrapporter från det första halvåret 2009 till och med det första halvåret 2012. Det vi har funnit är att siffrorna hos PTS och Telia i stort sett stämmer exakt med varandra fram till årsskiftet mellan 2010 och 2011. Därefter händer någonting.
Under det första halvåret 2011 redovisar Telia 74 000 kunder mer i sin Q2-rapport än vad man rapporterar till PTS. Halvåret därefter redovisar man en nettokundtillväxt som är 84 000 högre än talen till PTS, och under det första halvåret i år har man höjt siffrorna med ytterligare 59 000 kunder. Därmed landar man på en total överredovisning på 218 000 abonnemangskunder vid halvårsskiftet i år.
Detta handlar om abonnenter som, enligt Nicholas Rundbom på Telias presstjänst, inte faktureras överhuvudtaget. I en skriftlig kommentar i gårdagens utgåva av nyhetsbrevet skriver han att det handlar om inaktiva abonnemang:
Sedan rapporterar vi heller inte inaktiva abonnemang (till PTS, reds anm), dvs. abonnemang som under perioden inte kopplats upp mot något av våra mobilnät. Det gäller då endast abonnemang där vi inte fakturerar kunden någon form av återkommande avgift, skrev han till Telekomnyheterna.
Telekomnyheterna har, utan framgång, sökt Andreas Ekström, chef för Investor Relations på TeliaSonera, för en kommentar till de redovisade kundtalen.