NYHETSARKIVET
9 jul 2012 11:35
Ledaren
Den 4 juli 1776 blev USA fritt från Storbritannien. Samma dag, fast 231 år senare, startade jag tillsammans med ett par tidigare kollegor nyhetsförlaget Exakt Media. Vi hade redan jobbat med nyhetsbrev i annan regi under många år, men ansåg att bra nyheter är överordnat förlagets egen tillväxt. Våra två ledord var att ”bra nyheter säljer sig själva” och att vi skulle ”ha kul på jobbet”.
Nu har Exakt Media fyllt fem år och jag kan konstatera att vi faktiskt har nått dit vi ville komma. Telekomnyheterna har gått från noll till en tung position på marknaden där ledningsgrupperna hos så gott som samtliga operatörer är trogna prenumeranter
”Born the 4th of July”och faktiskt säger sig ha affärsnytta av nyhetsbrevet. Och jag lovar att det är bra nyheter som ska fortsätta driva nyhetsbrevet framåt.
Nytt för den här utgåvan av Telekomnyheternas pdf-utgåva är att vi har tagit in Marlène Sellebråten som skribent och analytiker. Marlène har jobbat på analysföretaget Gartner och skrivit för Communcations Week International, Total Telecom och Telekom Online. Nu driver hon bolaget Close to Market Analytics vars syfte är att ge konkreta råd. Marlène tillför nyhetsbrevet en enorm tyngt när det gäller analyser av vad som händer på marknaden. Hennes första bidrag handlar om hur SMS-marknaden påverkas av de nya tjänster som erbjuder gratis med- delandetjänster via mobiltelefonen. En mycket intressant analys om ni frågar mig. Tanken är att vi under hösten ska förnya pdf- nyhetsbreveten del – inte för att det är så dåligt att det behövs förändring, utan för att bra tjänster alltid behöver ses över (något som jag antar att jag inte behöver förklara för er i telekombranschen). Har ni tips och tankar på vad vi borde göra för att bli bättre så är ni mer än välkomna att slå en signal eller skicka ett mejl.
När jag skriver det här har jag precis kommit hem från politiker- veckan i Almedalen. En spännande vecka med många intressanta möten, både inom och utanför telekombranschen. Dock tycker jag att telekom- branschens viktigaste frågor saknades – eller åtminstone var väldigt osynliga – i Almedalen. Varför tas inte den regulatoriska osäkerheten eller vikten av fungerande bredband i hela landet upp av oss i telekombranschen när alla politiker är samlade?
Njut nu av sommaren, så tar vi gemensamt nya tag i mitten av augusti!
Mats Sjödin
Chefredaktör

Ur Telekomnyheterna Analys nr 4, 2012
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108