NYHETSARKIVET
9 jul 2012 12:05
Unik studie från danmark: Korta bindningstider hindrar teknisk utveckling
I danmark har man sedan mobiltelefonins begynnelse haft ett förbud mot bindningstider som är längre än sex månader på konsumentmarknaden. Denna marknadssituation har gjort Danmark till en av de tuffaste i världen för mobiloperatörerna. Ständigt dyker det upp nya småoperatörer som med låga priser snabbt lyckas knapra åt sig marknadsandelar från de stora operatörerna, och som sedan säljs tillbaks till de större operatörerna.
– Det är visserligen ganska länge sedan som vi gjorde vår rapport om den danska marknaden. Det skedde 2005, när Danmark diskuterade en övergång till 12 månaders bindningstid och vår slutsats var att den kortare bindningstiden på sex månader fördyrade priserna för mobilkunderna och minskade operatörernas intjäning, säger John Strand, vd för danska Strand Consult, till Telekomnyheterna.
I Strand Consults rapport om bindningstidens betydelse för den danska mobilmarknaden visade det sig att de danska operatörerna hade lägst sales- and acquisition costs, SAC, av ett antal västeuropeiska länder. Men delar man SAC med bindningstiden så blir Danmark helt plötsligt den dyraste marknaden av de jämförda länderna. Det innebär att operatörernas presumtiva intjäning per kund blir lägre med en kortare bindningstid, något som med största sannolikhet kommer att drabba slutkunderna i sista ledet.
Då de flesta operatörer har ett avkastningskrav så är det inte svårt att räkna ut att operatörerna kommer att ta igen en sådan förlust i högre avgifter.
En annan faktor som Strand Consult pekar på är trenden med dyrare smartphones.
– Med långa bindningstider kommer dessa telefoner att bli lättare för kunden att köpa eftersom man då kan betala av den och samtidigt få vissa subventioner, medan det med korta bindningstider blir en högre engångskostnad för kunden och det kommer att hämma utvecklingen av smarta mobiler, John Strand.
Enligt hans rapport är en marknad med varierande bindningstider den bästa marknaden.
– Det ger kunderna ett större utbud, flera valmöjligheter och säkrar dessutom att kunderna får tillgång till mer avancerade telefoner, säger han och fortsätter.
– Våra tal och beräkningar visar att det är mer än svårt för mobiloperatörerna att få ekonomi i kunder med sex månaders bindningstid.
Mindre subventioner och kickback till återförsäljarna kommer inte att lösa problemet, då det alltid kommer att finnas en kostnad förknippad med att hantera ett nytt kundförhållande.
I sin rapport från 2005 pekar Strand Consult på fyra olika marknadsscenarier:
1. Fortsätta med sex månaders bindningstid. Konsekvensen av detta blir att operatörerna kommer att ha fortsatt höga aquisition costs för att kunna behålla eller förbättra sin marknadsposition. Det innebär även att mobiloperatörerna kommer att förlora pengar varvid kunderna blir erbjudna äldre och enklare telefonmodeller och att utrullningen av 3G blir långsam. Därmed kommer Danmark aldrig att återvinna rollen som ledande nation inom mobilområdet.
2. Förbjuda bindningstider och subventioner på telefoner. Konsekvensen blir att den tekniska utvecklingen avstannar och att 3G-telefoner blir dyrare än GSM-telefoner, varvid 3G- utvecklingen stannar upp.
3. Låta marknaden reglera sig själv och låta den allmänna konsumentregleringen styra. Konsekvensen blir att man inte kommer att uppleva att mobilteknologin blir diskriminerad i förhållande till andra typer av teknologier som man konkurerar mer eller mindre direkt med.
4. Ge mobiloperatörerna möjligt att erbjuda kunderna 6-, 12-, 18- och 24 månaderskontrakt, som kunderna kan bryta mot betalning. Konsekvensen blir att mobiloperatörerna
i Danmark kan vara med och snabba upp den tekniska utvecklingen betydligt.
Vill du läsa Strand Consults rapport Bindingsperiodens Betydning for det Danske Mobil Marked, så skicka ett mejl till Telekomnyheterna, så ser vi till att du får rapporten skickad till dig (endast prenumeranter).

Ur Telekomnyheterna Analys nr 4, 2012
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108