NYHETSARKIVET
17 sep 2012 15:20
Ledaren
Just nu är det verkligen fullt ös.
I telekombranschen händer massor med stora saker och själv har jag bara någon dag kvar till Telekomnyheternas stora höstevent Terminsstart Telekom. Varje år när man börjar planera seminariet så tycker man att det ska vara snudd på omöjligt att hitta nya ämnen, talare och att dessutom lyckas locka publik. Men i år sätter vi återigen rekord med drygt 300 deltagare. Dessutom har vi massor av heta ämnen och spännande presentationer.
För visst händer det saker på telekommarknaden. Den senaste tiden har till exempel Trafikverket bestämt sig för att ge sin telekom- och IT- verksamhet inom Trafikverket ICT
en mer introvert position på marknaden. Samtidigt har regeringen beslutat att ge mer pengar till bredbandsutbyggnad i glesbygden – ett beslut som intressant nog tillkännagavs av näringsminister Annie Lööf och inte IT- och energiminister Anna-Karin Hatt. Var det möjligen så att Annie Lööf behövde lite positiv publicitet efter tabloidernas storgranskningar på sistone. På kommunikationsoperatörsmarknaden (långt ord, puh!) har sommaren bjudit på en överraskande affär, där MTG klev in som huvudägare i Zitius. Därmed har de fyra stora TV-distributörerna i Sverige (Teracom/Boxer exkluderat); Com Hem, Telia, Telenor och MTG, positionerat sig inför höstens stora kamp om Stockholms allmännytta.
Ett annat intressant drag på marknaden var Telenors köp av Ownit. Enligt Ownit skedde affären på Telenors initiativ och de prisnivåer som jag har hört indikeras om för förvärvet är så höga att man blir mörkrädd.
Några andra som har positionerat sig inför hösten är mobiloperatörerna. Efter vårens galna priskrig mellan 3 och Tele2 så insåg Telia i somras att de var tvungna att göra något. Genom dotterbolaget Halebop gick de ut och pressade konkurrenterna. Som ett svar på det – och för att hindra kundflykten – började Comviq sälja abonnemang. Och sen var priskriget igång igen, men den här gången har operatörerna koll på hur mycket datatrafik de släpper iväg till sina kunder. Men frågan är hur långt rivaliteten mellan 3 och Tele2 kommer att gå. De två operatörerna har legat i luven på varandra näst intill ända sedan 3 drog igång
i Sverige. Kommer någon av dem någonsin att vinna?
Som sagt – det är fullt ös!
Mats Sjödin
Chefredaktör

Ur Telekomnyheterna Analys nr 5, 2012
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108