NYHETSARKIVET
11 dec 2012 12:45
Därför kraschade Telias IP-telefoni
Det var när brandväggarna i två routrar hos Telia slutade fungera samtidigt som operatörens IP-telefoni kraschade den 26 september i år. Det visar den rapport som Telia har lämnat till Post- och telestyrelsen.

”En vid feltillfället okänd kapacitetsbegränsning i FWSM (Firewall Services Module, reds anm) som inte framgick av den tekniska dokumentationen från leverantören (Begränsning i antalet samtidiga förbindelser konfigurerade som ”Established”)”, skriver Telia.

Det följdfel som sedan uppstod skedde vid återgången till normaldrift. Då blev Telias IMS överbelastad på grund av en mycket stor mängd registreringsförsök från kundernas RGW:er.

Efter de två stora krascher som Telias IP-telefoni drabbades av i september och oktober har operatören arbetat med uppgradering av IMS plattformen och under innevarande vecka planerar Telia att återgå till sin ordinarie lösning för IP-telefoni.

Vill du läsa hela Telias rapport till PTS (delvis sekretessbelagd) så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se, så skickar vi den som en pdf (endast för prenumeranter).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108