Den konsolideringssituation som den norska bredbandsmarknaden är inne i gör att TeliaSonera väljer att sälja sin fastnätsverksamhet inom NextGenTel. Det säger Malin Frenning, affärsområdeschef för bredbandstjänster på TeliaSonera, till Telekomnyheterna.
I och med att marknaden är inne i en konsolideringsfas kan vi konstatera att NextGenTel inte utgör den skala på den Norska bredbandsmarknaden som krävs och då har vi kommit fram till konklusionen att det är bättre att avyttra verksamheten, säger Malin Frenning.
Man överger dock inte bredbandsmarknaden helt utan kommer att fortsätta serva sina pan-nordiska kunder genom partners. I dagsläget är Telio en sådan partner och enligt Malin Frenning kommer man på TeliaSonera att se om även andra operatörer kan komma i fråga som partners på sikt.
TN: Ni har inte övervägt att själva satsa ytterligare på den norska marknaden genom ytterligare förvärv av bredbandsverksamheter?
Vi har tittat på olika scenarier, men kommit fram till att det här är vår bästa option. Inom TeliaSonera-koncernen är den norska bredbandsverksamheten liten så jag tror att det här kommer att bli en otroligt bra lösning.