Antalet konsumentklagomål till Post- och telestyrelsen minskade kraftigt, från 164 klagomål under december 2011, till 66 stycken under december 2012. Det framgår av statistik från PTS.
Här är en sammanställning av antalet klagomål per kategori för december 2012 (december 2011 inom parentes):
Abonnemang: 7 (33)
ADSL: 0 (1)
Avtalsvillkor: 7 (9)
Driftsavbrott: 6 (24)
Fibernät: 4 (3)
Kundtjänst: 0 (4)
Marknadsföring och spam: 14 (25)
Mobilt bredband: 3 (4)
Nummerportabilitet: 4 (7)
Nummerupplysning: 1 (0)
Räkning: 4 (4)
Samtalsspärr: 0 (1)
Teknikskiftet: 8 (31)
Tystnadsplikt: 1 (0)
Övrigt: 7 (18)
SUMMA: 66 (164)