Mobiloperatörerna skyller felaktigt på Finansinspektionen när de driver igenom användningen av WyWallet som mobil betalningsplattform. Det är slutsatsen av ett fråga-svar-dokument som Finansinspektioenn har skickat ut i dag.
Det har förekommit uppgifter om att nya regler från FI skulle vara orsaken till att tåg-, buss- och tunnelbaneresenärer måste använda sig av nya betallösningar för att kunna betala sina resor via mobilen. Det stämmer inte. Orsaken till att kollektivtrafiken nu gör om sina betallösningar är att de mobiloperatörer som tidigare erbjöd tjänsten nu har valt att avveckla den, skriver Finansinspektionen.
Här är två av de frågor och svar som myndigheten i dag har valt att publicera:
Min mobiloperatör säger att jag på grund av nya regler från FI måste börja använda en ny tjänst för att kunna betala mina sms-biljetter. Stämmer det?
Nej, det är inga nya regler på gång. Redan den 1 augusti 2010 infördes krav på att företag som erbjuder betaltjänster måste ha tillstånd från FI. Den förändring som nu sker beror på att mobiloperatörerna ska lägga ner nuvarande betaltjänst. Något de bestämt ska börja gälla 1 februari.
Stämmer det att FI kräver att betalningen ska göras via särskilda betaltjänstföretag, som exempelvis Wywallet?
Nej, det stämmer inte. De företag som kör trafiken på din ort kan själva välja vilken Det har förekommit uppgifter om att nya regler från FI skulle vara orsaken till att tåg-, buss- och tunnelbaneresenärer måste använda sig av nya betallösningar för att kunna betala sina resor via mobilen. Det stämmer inte. Orsaken till att kollektivtrafiken nu gör om sina betallösningar är att de mobiloperatörer som tidigare erbjöd tjänsten nu har valt att avveckla den. FI har valt att publicera ett antal frågor och svar om köp av sms-biljetter. Wywallet är en av flera betaltjänstföretag som erbjuder mobila betaltjänster.
Mer om Finansinspektionens information kring sms-biljetter finns att läsa här: http://www.fi.se/Tillsyn/Skrivelser/Listan/Klargorande-om-regler-kring-sms-biljetter/